INSPIREREND VERKOPEN
“Klanten willen geïnspireerd worden”
In plaats van klanten te overtuigen, is het belangrijk om hun behoeften, uitdagingen en doelen te begrijpen. Door een diepgaand inzicht in hun situatie te krijgen, kan je een oplossing bieden die naadloos aansluit bij hun behoeften. Met andere woorden: mensen overtuigen daardoor zichzelf. Wanneer je dit als verkoper kan realiseren, gaat er een wereld van opportuniteiten voor je open.
Klanten willen vooral geïnspireerd worden i.p.v. overtuigd, en dit betekent dat een verkoper zich heeft te verbinden met de klant en zijn/haar identiteit.
- Wie is mijn klant?
- Welke onderliggende behoefte is er aanwezig bij de klant?
- Wat houdt de klant tegen om te kopen, waarom is er weerstand?
In plaats van te focussen op overtuiging, leg eens de nadruk op het opbouwen van vertrouwen bij klanten. Dit kan worden bereikt door communicatie, transparantie en het nakomen van beloften. Wanneer klanten vertrouwen hebben in een bedrijf of merk, zijn ze eerder geneigd om te kopen zonder veel overtuiging.
Vaak hebben verkopers de neiging om aan de oppervlakte te blijven en onvoldoende te luisteren naar de klant. We spreken over een “afwezige verkoop”, door al actief bezig te zijn met oplossingen, de verkoop zelf, snel deals te sluiten… maar hoe luister je dan in deze afwezigheid?
“Wanneer verkopers aan de oppervlakte blijven… doen klanten dit ook.”
In plaats van te proberen klanten te overtuigen, kan het nuttig zijn om een reflecterende benadering te volgen. Niet alleen naar klanten toe, maar ook naar jezelf als verkoper. Zo kan je waardevolle informatie en inzichten bieden aan klanten waarbij je ze helpt om beter geïnformeerde beslissingen te nemen. Hierdoor kunnen klanten zelf de waarde van een product of dienst begrijpen, zonder dat ze actief overtuigd moeten worden.
Het vermogen om op een effectieve en ethische manier te overtuigen, kan een waardevolle vaardigheid zijn voor marketeers en verkoopteams.
INSPIREREND VERKOPEN MET I FOR GROW
Bij I FOR GROW nemen we je mee in deze groei waarbij we je laten kennismaken met een wereld van luisteren, zien en aanvoelen van de behoeftes bij jouw klant.
Wat leer je in deze opleiding:
- Het dieper leren luisteren naar de behoeftes van de klant.
- Het aanvoelen en onderzoeken van mogelijke wensen en weerstanden die een relatie en/of deal in de weg kunnen staan.
- Het uitbouwen van een lange termijn relatie met de klant.
- Het brengen van minder goed nieuws indien dit nodig is.
- De juiste vragen stellen zonder opdringerige motieven.
- Het verkennen en verdiepen van je eigen zelfkennis, talenten en valkuilen.
Wat kan je verwachten:
De opleiding duurt 10 dagen en wordt over 12 maanden verspreid om tot een traject te komend waarin leren gepaard gaat met ervaren.
Indien gewenst is er tevens de mogelijkheid om één dag “coaching on the road” te boeken. Hierbij gaat de coach mee naar afspraken met uw klant als observator. De dag wordt afgesloten met feedback & reflectie.
Wil je meer info, neem dan zeker contact op via info@iforgrow.be of via telefonisch contact met Oliver via: 0499 91 03 03.